W praktyce okazuje się, że sprzedaż kredytowanej nieruchomości nie jest problematyczna, jednak wymaga dopełnienia wszelkich formalności.
Wizyta w banku nie taka straszna
Jeszcze przed wystawieniem ogłoszenia o sprzedaży mieszkania, należy udać się do banku, w którym zaciągnęliście kredyt i poinformować o chęci sprzedania nieruchomości. Bank powinien wystawić zaświadczenie na temat aktualnego zadłużenia wraz z odsetkami. Takie zobowiązanie jest szczególnie ważne dla potencjalnego nabywcy nieruchomości.
Ponadto dokument powinien zawierać zgodę banku na jednorazową spłatę całego kredytu. Należy dowiedzieć się, jaką opłatę za wcześniejsze uregulowanie zobowiązania pobiera konkretny bank, najczęściej jest to 5 procent całej kredytowanej kwoty. Pamiętajcie również o promesie, a więc obietnicy banku na temat wykreślenia zapisu z księgi wieczystej, niezwłocznie po spłaceniu długu przez kupującego. Dzięki temu sytuacja prawna mieszkania będzie uregulowana.

Gdy kupujący zaciąga kredyt hipoteczny
W sytuacji, gdy osoba nabywająca Wasze mieszkanie zaciąga kredyt hipoteczny, należy sporządzić akt notarialny, zawierający szczegółowe wytyczne, co do spłaty obecnego zadłużenia.

Kopię umowy notarialnej, kupujący musi dostarczyć do swojego banku. Dzięki temu bank nabywcy będzie posiadał informację na temat kwoty, którą musi przelać na rachunek Waszego banku oraz kwoty, która ma trafić bezpośrednio do Was.
Pamiętajcie, aby po otrzymaniu przelewu zgłosić się do banku, w celu odebrania zaświadczenia o uregulowaniu zobowiązania oraz zgody na wykreślenie hipoteki banku. Ostatnim etapem są zmiany w księdze wieczystej nieruchomości.

Mieszkanie za gotówkę
Sprawa jest dużo prostsza, jeśli nabywca nie wspomaga się kredytem hipotecznym. Po prostu wpłaca na wskazane konto określoną przez bank kwotę, natomiast Wam przekazuje pozostałą część pieniędzy. W takiej sytuacji bank wystawia zgodę na wykreślenie wpisu hipoteki z księgi wieczystej. Taki dokument dołącza się do wniosku o zmianę właściciela nieruchomości.
Czy wymagane są dodatkowe zaświadczenia?
Procedura udzielania kredytu na zakup zadłużonego mieszkania, nie różni się niczym od pożyczki na nieobciążone finansowo nieruchomości. Od momentu przyjęcia wniosku kredytowego standardowo wynosi 21 dni. W niektórych sytuacjach bank może wymagać opinii o niezaleganiu ze spłatą rat kredytu oraz zaświadczenia o tym, że dotychczasowy lokator wymeldował się z mieszkania przed podpisaniem umowy notarialnej.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat zasad przyznawania kredytu hipotecznego, zachęcam Was do przeczytania dwóch poprzednich wpisów: 5 kroków do dobrego kredytu oraz Procedura przyznania kredytu hipotecznego od A do Z.
Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Wam cały proces sprzedaży obciążonej nieruchomości. Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania, piszcie na sentoslaw@sento.pl.
Z przyjemnością doradzę i rozwieję wszelkie wątpliwości.
Do następnego!